Забраниха две руски медии във Фейсбук
Компанията „Мета“, която притежава социалната мрежа „Фейсбук“, забрани руските медии Ар Ти и „Россия Сегодня“ в платформите си, като твърди, че тези медии са използвали измамни тактики, за да извършват тайни операции за онлайн влияние, предаде Ройтерс.
Забраната бележи рязка ескалация на действията на най-голямата компания за социални медии в света срещу руските държавни медии, след като в продължение на години предприемаше по-ограничени мерки, като например блокиране на отделни публикации или намаляване на техния обхват.
Държавният секретар на САЩ Антъни Блинкън заяви в петък, че страните трябва да се отнасят към дейностите на руската държавна медия Ар Ти, както се отнасят към тайните разузнавателни операции.
„Знаем, че Ар Ти притежава киберспособности и че участва в тайни операции за влияние върху информацията и за придобиване на военен материал“, каза Блинкън.
Ар Ти е създала уебсайтове, представящи се за легитимни новинарски сайтове, за да разпространява дезинформация и пропаганда в Европа, Африка, Южна Америка и другаде, казват американски представители. Те допълват, че телевизията също така е разширила използването на кибероперации с помощта на ново звено, свързано с руското разузнаване, създадено миналата година. САЩ обвиняват Ар Ти и в организиране на кампании за набиране на средства за плащане за оръжия, които да използват руски военни, сражаващи се в Украйна.
Санкциите, обявени в петък в САЩ, са насочени към организацията майка на Ар Ти – телевизия „Новости“, както и към свързаната с нея държавна медийна група „Россия Сегодня“, а също и към Дмитрий Кисельов, генерален директор на „Россия Сегодня“. Трета организация и нейният ръководител Нели Парутенко също бяха санкционирани за предполагаемо прилагане на схема за купуване на гласове в Молдова, предназначена да подпомогне предпочитаните от Москва кандидати на предстоящите избори, посочва Асошиейтед прес.
Скнадал и с руска агенция в Германия
Междувременно няколко германски медии съобщиха, че агенция, свързана с руската власт, е провеждала кампания за дезинформация в Германия, която имала за цел да сплаши германските избиратели и да подкрепи крайнодясната партия „Алтернатива за Германия“, предаде Франс прес
Агенцията, известна като „Социална дигитална агенция“, разпространявала невярна информация 24 часа в денонощието в социалните мрежи в продължение на поне две години в тясно сътрудничество с Кремъл, според германския ежедневник „Зюддойче цайтунг“ и германските обществени телевизионни и радио канали ВДР и НДР. С помощта на други международни партньори тези медии са проучили вътрешни презентации, таблици, списъци, графики и писмени документи на Агенцията, предоставени от анонимен източник. Целта на тази Агенция, която разпространява проруски коментари, мемове и карикатури във „Фейсбук“, „Екс“, „Телеграм“ и „Инстаграм“ е била дискредитиране на лявоцентристката коалиция на германския канцлер Олаф Шолц.
Според изтекъл документ от тази Агенция, датиращ от края на 2022 г., една от заявените цели е била също така крайнодясната партия „Алтернатива за Германия“ да постигне резултат от 20% в анкета, публикувана от институт, считан за надежден, чиито резултати се публикуват в цяла Европа.