Адв. Мария Шаркова за е-рецептата: Нерешените проблеми доведоха до тук

Когато се въвежда някаква промяна, касаеща пациентите, тази промяна трябва да поставя пациентите в центъра на измененията, така че да се постигнат целите на измененията, но без да се нарушава правото на достъп до медицинска помощ на пациентите, което се случва в този момент за съжаление. Когато пациентът остане в периферията, се получава това, което виждаме в последните дни“. Това заяви пред БНР адв. Мария Шаркова.

Тя подчерта, че целта на електронната рецепта е да се улесни достъпът до лекарствени продукти, без да се налага пациентите по какъвто и да било начин да натоварват и лекарите, т.е. да се улесни работата на всички.

В предаването „Хоризонт до обед“ адв. Шаркова напомни, че през последната година е съществувала възможността за електронни и хартиени рецепти. Защо този период от време не се използва, за да се установят своевременно проблемите, попита тя. Според нея е трябвало да се проведе сериозна разяснителна и обучителна кампания както сред медицинските специалисти, така и сред пациентите, за да се разбере ползата от дигитализацията, както и да се решат различни проблеми, които може да възникнат. Тя подчерта, че има и сериозни технически проблеми в тази връзка, които също е могло да бъдат отстранени своевременно. Адв. Шаркова отбеляза също и спора за генеричното заместване на лекарства.

По думите й тези нерешени проблеми правят мярката към този момент непропорционално тежка за пациентите. Тя е категорична, че е трябвало да бъдат предвидени механизми, които да подсигурят достъпа до лекарствени продукти и да има алтернатива за случаите, в които по някаква причина пациентите не могат да получат лекарства.

„Това не беше свършено докрай и не беше предвидено, а наистина имаше доста дълъг период, в който всички тези проблеми можеше да бъдат отработени„.

Адв. Шарков подчерта още, че ставаме свидетели на конфликти между различните участници в системата. Все пак тя изрази надежда, че ще се намери адекватно решение на проблема. Според нея всички проблеми могат да бъдат решени, само когато всички участници имат равни възможности да изразят притесненията си, те да бъдат адекватно регистрирани и да не се прибягва до безалтернативни мерки. Тя посочи, че ползите от електронните рецепти са безспорни и те неминуемо трябва да бъдат въведени.

Оставете отговор

Вашият e-mail няма да се показва.